Ahogy lapunknak a szeptemberi becsöngetés után Pöltl Ákos, az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutató-szakértője a Mandinernek elmondta: már nem lehetett tovább várni ezzel az intézkedéssel, hiszen
a kutatási eredményekből is kitűnik a depressziós fiatalok számának növekedése.
„Nem hagyhatjuk, hogy a gyerekek mentális egészsége tovább romoljon” – szögezte le akkor Pöltl.
A családbiztonsági szakértő megjegyezte, hogy a korlátozás bevezetése előtt is akadtak már olyan iskolák szép számmal, ahol a tanulóknak le kellett adniuk a telefonjaikat arra az időre, amíg az iskolában tartózkodnak.
Lapunk félévkor megkereste a Belügyminisztériumot a tapasztalatokról.
A szaktárca válaszában elöljáróban hangsúlyozta, a rendelkezés bevezetését megelőző hazai és nemzetközi kutatások azt mutatták, hogy
a gyerekek figyelme és koncentrációja csökken, amikor az iskolában a szünetekben vagy a tanórákon nem tanulási céllal használják telefonjaikat.
Bár az iskolák túlnyomó többségében már a központi szabályozás bevezetése előtt is volt valamilyen használati korlátozás, a tapasztalatok indokolttá tették egy olyan általános szabályozás kidolgozását, amely biztosítja a tanulóknak az egyenlő oktatáshoz való hozzáférést, a pedagógusoknak pedig a zavartalan munkavégzés feltételeit.
A minisztérium akkori tapasztalatai szerint a pedagógusok és az iskolaigazgatók döntő többsége is javulást észlelt a tanulók figyelmét tekintve. Ezek az eredmények is azt mutatják, hogy a rendelet nem csak a koncentráció javítását – mint eredeti célkitűzést – segítette elő, hanem
hozzájárul a tanulók szociális és kommunikációs készségeinek fejlődéséhez, valamint közösségi jelenlétük erősítéséhez is.
A tanév végén is megkerestük a szaktárcát, mik a tapasztalatok az okostelefonok korlátozásáról.
Válaszukban azt írták, hogy már 2024 őszén
a megkérdezett és választ adó igazgatók 70 százaléka úgy nyilatkozott, hogy pozitív változást tapasztalt az iskola közösségi életében, a pedagógusoknak pedig 83 százaléka tartotta pozitív hatásúnak a mobiltelefon-használat korlátozását.
A visszajelzések szerint javult az iskolai légkör – a tanulók a szünetekben beszélgetnek, játszanak egymással, részt vesznek a közösség életében –, mérséklődött a digitális térben való zaklatás.
Támogatóbb iskolai környezet alakult ki,
amely várhatóan kihat az oktatási eredményekre is, a nemzetközi elemzések szerint ugyanis a támogató, nem zaklató iskolai környezet legalább tíz százalékkal javítja a tanulás eredményességét – írta a szaktárca.
Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára az InfoRádiónak nyilatkozva ehhez még annyit tett hozzá, az iskolaigazgatók 89 százaléka javasolta az okoseszközök korlátozásának fenntartását, és mindössze 11 százalék – döntően egyébként középiskolában – nyilatkozott úgy, hogy erre nincs szükség.